<<اینترنت ملی>>به تاریخ پیوست.

سلام به برو بچ گل....

امروز یه مطلب براتون آوردم که تاسف آوره واقعاً.....

یادتونه تو یکی از جلسات دیسکاشن کاملاً راجع به مزایا و

معایب اینترنت ملی و اینکه عملی میشه یا نه صحبت

کردیم؟؟؟حالا مطلبو بخونید......در ضمن با نظرات خودتون

من رو راهنمایی کنید.

 


در سال جاری نه تنها اسمی از اینترنت ملی در بودجه پیشنهادی دولت برده نشد، بلکه حتی بودجه‌‏ای به فناوری اطلاعات نیز اختصاص داده نشد تا وزارت ارتباطات بتواند از محل آن این پدیده نو را به عنوان اولین کشور در جهان به سرانجام رسانده و ادعای خلق اینترنت را در جهان داشته باشد.









این روزها دیگر صحبت از اینترنت ملی نیست. واژه‌‏ای که از زبان مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بهمن‌‏ماه سال 84 مطرح و به نقل محافل کارشناسی و رسانه‌‏ای تبدیل شد، این روزها خاموش مانده است.
به گزارش ایلنا، بیش از یک سال از ابداع کلمه اینترنت ملی گذشته است؛ اما خبری از این ایده نوی دبیر شورایعالی فناوری اطلاعات برای رقابت با شبکه بی‌‏مرز اینترنت نیست.

عبدالمجید ریاضی که نبود شبکه ملی را ضعف اصلی IT درایران می‌‏دانست, آن روزها در حالی از اینترنت ملی به عنوان یک طرح مورد نیاز کشور نام می‌‏برد که فهم نسبی از مزایای اینترنت به عنوان یک شبکه جهانی اطلاع‌‏رسانی در کشور ایجاد شده بود.

اگرچه از زمان مطرح شدن اینترنت ملی کارشناسان بسیاری به نقد این پدیده پرداختند؛ اما پر واضح بود که ایجاد نسخه ایرانی از اینترنت نه عملی است و نه منطقی و اگر قصد بر این بود که به دلیل موضوعات هسته‌‏ای ایران و شرایط سیاسی شبکه‌‏ای در موازات اینترنت جهانی ایجاد شود، نیازی به انتخاب نام آن به عنوان اینترنت ملی نبود.

زمانی که کارشناسان فناوری اطلاعات بر این باور بودند که اینترنت در سطح کشور به تنهایی قابل راه‌‏اندازی نیست و مطرح کردن اینترنت ملی بدون داشتن دیتاسنتر ملی محال است, این مدیران تراز اول وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بودند که به دفاع از استقرار یک اینترنت کشوری برخاستند و سنگش را به سینه زدند.
اما این دفاع تنها در یک بازه زمانی کوتاه‌‏مدت شکل گرفت و پس از رد درخواست بودجه آن توسط مجلس در سال 85 به دلیل توجیه نبودن مفهوم این طرح, به دست فراموشی سپرده شد.

در سال جاری نیز نه تنها اسمی از اینترنت ملی در بودجه پیشنهادی دولت برده نشد، بلکه حتی بودجه‌‏ای به فناوری اطلاعات نیز اختصاص داده نشد تا وزارت ارتباطات بتواند از محل آن این پدیده نو را به عنوان اولین کشور در جهان به سرانجام رسانده و ادعای خلق اینترنت و مبانی آن را در جهان داشته باشد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان در آن زمان شبکه اینترنت ملی که کم‌‏کم به شبکه ملی اینترنت تغییر نام داد همان شبکه ملی دیتا بود که سال‌‏ها در حال راه‌‏اندازی است و پروژه‌‏ای که تنها مانع انتقال اطلاعات به خارج از کشور شود متفاوت از شبکه اینترنت ملی است.

واقعیت آن است که نسخه ایرانی اینترنت در جهت قطع نیاز از وابستگی به کشورهای دیگر، حرکت به سوی برنامه‌‏ریزی در جهت سانسور اطلاعات منتشر شده در اینترنت و ورود آن به کشور از طریق چند لایه کردن ورود اطلاعات به رایانه کاربران داخلی براساس معیارهای خاص مطرح شد؛ اما همانند اکثر طرح‌‏های وزارت ارتباطات در حد حرف باقی ماند و کم‌‏کم به دست فراموشی سپرده شد و شاید تنها یک بار خبری از ارائه طرح مفهومی اولیه آن از سوی مرکز تحقیقات مخابرات ایران به گوش رسید که آن هم فقط در حد یک خبر بود.

به هر حال و با توجه به ناتمام ماندن و به تاریخ پیوستن طرح‌‏های عظیمی که در کشور ما عناوین ملی بر دوش می‌‏کشند، واضح بود که پروژه اینترنت ملی نیز در حد و اندازه همین حرف و حدیث باقی خواهد ماند!


 

 

نظرات 9 + ارسال نظر
الهام یکشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 13:56

خبرتون خیلی داغ بود....ولی دقیقا بر عکس حرفایی بود که تا همین اسفند ماه میزدند.....چون ادعاشون میشد که این شبکه در حال راه اندازیه و تا ۳ سال دیگه به بهره برداری می رسه.....واقعا نمی دونم چی بگم....نکتهی جالب اینجاست که خود همین جناب ریاضی فرموده بودند.....البته چیز جدیدی نیست این نتاقض ها و معلق موندن پروژه های کوچک و بزرگ که خودمون می خوایم به زور و یکدفعه تو کشور خودمون ایجاد کنیم....حالا باید صبر کنیم وببینیم این مورد درنهایت چی میشه.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به هر حال آقا زانیار خیلی ممنون که ما رو از اخبار جالبی که در اطرافمون وجود داره بی نصیب نمی ذارین....متشکر و موفق باشین.....

بله واقعاْ این تناقض ها هم معضلی شده.....باید شفاف سازی شه.....
مرسی از این نظر بلند بالا و خوبتون.....

الهام یکشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 14:02

اصلا قصدم نبود بحث سیاسی کنما.....حالا اگه یه کم احیانا سیاسی شده پوزش می طلبم....
راستی خیلی وقت بود نیومده بودم ....دلم خیلی تنگ شده واسه این مطالب داغ و جنجالی....ولی حالا که اومدم ۲ تا نظر دام که هر کدوم اندازه ی ۳ تا نظره....خوب دیگه....;)

مرسی از حضور همیشگی و خوبتون....اینها رو به عنوان انتقاد میشه در نظر گرفت......

شیطونک یکشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 15:31 http://sheytonak_ouch.persianblog.com

خوب این یه چیز طبیعیه۱یه موقع هایی ادم یه طرح هایی می زنه به کله اش و مزایایی که داره براش خیلی مهم و جالب جلوه می کنه تا مضررات و.... .ولی بعد از مدتی دیگه اون شورو حال و انگیزه اولیه کم می شه و می بینه که خوب یه موانعی هم وجود داره و... .یه کم ٬کم میاره!ولی توجیه همچین مسئله ای برای یک کشور درسته٬ آیا؟........
مرسی داداچ زانیار از خبر داغ داغتون!

به قول شما یه چیز طبیعیه اما نه واسه یک کشور و یک دولت.....
خواهش میکنم....قالب نداشت...مرسی از نظر خوبتون...

آقا محسن یکشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 17:30 http://mohsenpn.mihanblog.com

سلام زانیار جان .

آره خب ... از اولش هم معلوم بود وزارتخونه ای که بودجه ی ۵۰ میلیارد تومنی داره ( که تا آخر سال فقط ۱۳۰ میلیونشو بهش دادن ) نمی تونه پروژه ی ۹۰۰ میلیارد تومنی انجام بده ...

خدا رو شکر که بالاخره اعتراف کردن که خالی بستن !!!

مرسی از خبر دسته اول و عالیت ...

در ضمن باید عرض کنم که در حال حاضر تنها پروژه ی ملی عظیمی که با تمام قدرت داره عمل می کنه و جلو می ره همانا که پروژه ی دیسکاشن خودمونه ... دم همه ی بر و بچ آی تی دانشگاه آزاد پرند و البته دوستای تهران جنوبی و ارومیه ای هم گرم . ای ول ورودی ۸۵ ...

واقعاْ عجیبه....مسوولین وزارت ارتباطات میگن مهم ترین پروژه در حال انجام اینه.....اما اخبار و دیده ها و شنیده ها این رو نشون نمیده.....
به هر حال مرسی محسن جان....
دم خودمون گرم....

پویا یکشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 23:21 http://360.yahoo.com/pooyasar3000

سلام. این خبر رو اول رو برد دانشگاه خوندم. از یه نظر خیلی خوشحال شدم. از یه نظر دیگه بازم خوشحال شدم!!!
نمی شد دیگه. می خواستن چی کار کنن؟ اصلا مگه قرار بود تو این بی پولی که صندوق ذخیره ارزی هروز داره خالی تر از دیروز می شه(به خاطر ولخرجی بعضیا) 900 میلیارد تومان بودجه بدن؟ مرسی از خبرت. خداحافظ.

سارا دوشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 00:07

سلامممممممممممم.....عید همگی مبارک(خدا به دادم برسه!!!!!!!!!!!!).....بله با همین برنامه ریزی هاست که جامعه ی ما سیر صعودیه خودشو طی میکنه.....بله به قول اقا محسن فقط جمال دیسکاشنو عشق است(یه کم محاوره ای شد) ....خوش باشید و ممنونم از اخبار تنوریتون

احسان... سه‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 07:09 http://ITPU.Mihanblog.com

به نظر من هنوز هم برای اجرای این پروژه دیر نشده....فقط کمی وقت می خواد که باید به تعدادی از مسولان دلسئز داد ....همین....
زانیار جان از شما هم تشکر به خاطر اخبار قشنگت....

خسرو سه‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 12:29

خوب ایران هنوز برای این کارها قدرت لازم را در منطقه پیدا نکرده است !!!!
اما >> من همین جا بهتون این وعده را می دهم که تا سال 1390 این برنامه نه تنها در ایران پیاده سازی میشه بلکه در منطقه نیز گسترش پیدا میکند !!

شادی سه‌شنبه 28 فروردین‌ماه سال 1386 ساعت 20:04 http://www.rangarang1385.blogsky.com

سلام
پس چرا در به در ؟ ناراحت شدم

به مطالب وبلاگت نمی خوره ولی قشنگ بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد