پر رنگ تر بودن نا آشنایی مدیران با ITدر دولت جدید

ناآشنایی مدیران ارشد سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با فناوری اطلاعات در دولت جدید پررنگ‌تر شده است.


نعمت‌رضا نشاط عضو هیات‌مدیره‌ سازمان نظام‌صنفی رایانه‌یی استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: یک مساله مهم مهجور ماندن IT و کم‌اهمیت شمردن آن از سوی مدیران دولتی است؛ در واقع IT و کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف و همچنین اهمیت بخش خصوصی در ارتقای این بخش نادیده گرفته می‌شوند.

به گفته‌ او یکی از دلایل کم‌اهمیت شمرده شدن فناوری اطلاعات نیز ناآشنایی مدیران ارشد با این مبحث است و این مساله در حالی در کشور ما اتفاق می‌افتد که کشورهای دیگر با حساسیت زیادی بحث IT را دنبال می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی‌ برای گسترش فناوری اطلاعات و پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در این حوزه انجام می‌دهند.

وی با اشاره به پیامدهای سوء ناآشنایی مدیران دولتی با فناوری اطلاعات تصریح کرد: با توجه به نقش مهم IT در زمینه‌های مختلف این مساله بر حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی تاثیر منفی خواهد داشت و ما در حال حاضر نیز شاهد بروز اثرات کوتاه مدت آن هستیم از جمله این که بی‌توجهی به فناوری اطلاعات به ساماندهی ضعیف بازار از سوی مسوولان منجر شده است و همچنین شاهد موازی‌کاری در سازمان‌ها و نبود حمایت کامل از شرکت‌های IT هستیم.

نشاط در ادامه روند بسیاری از پروژه‌های مخابراتی را کند دانست و با بیان این که شبکه‌ هوشمند سراسری که تاکنون دوبار وعده‌ راه‌اندازی آن در دی‌ماه سال گذشته و اردیبهشت‌ماه سال جاری اعلام شد هنوز اجرایی نشده است، گفت: وعده‌هایی نیز در رابطه با کاهش قیمت پهنای باند تا 30 درصد از شش ماه پیش اعلام شد، در صورتی که نه تنها قیمت‌ها کاهش پیدا نکرد بلکه تخفیف‌هایی که به ISP‌های برخی شهرستان‌ها داده می‌شد از ابتدای سال جاری حذف شده است.

به گفته‌ او اهمیت ندادن به IT و زیرساخت‌های آن موجب کندی روند پروژه‌ها و بی‌سامانی بازار شده است و همچنین دوباره کاری و موازی کاری در سازمان‌ها اتلاف هزینه‌ها را نیز دامنه زده است.

این عضو سازمان نظام‌صنفی رایانه‌یی در پایان با اشاره به ضعف سازمان‌های کنترلی و نظارتی در این بخش، عملکرد سازمان تنظیم مقررات را به عنوان یک سازمان کنترلی در بخش IT بسیار کند ارزیابی کرد و تنها راهکار حل معضلات فناوری اطلاعات را باور مدیران ارشد به اهمیت این بخش در حوزه‌های مختلف دانست.

آغاز عملیات اجرایی شبکه علمی تهران

مدیرکل دفتر امور زیربنایی فناوری اطلاعات گفت: عملیات اجرایی شبکه علمی تهران به زودی آغاز می‌شود.


علی ناصری در گفت‌و گو با ایرنا افزود: این شبکه برای ارتباط دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی سراسر کشور طراحی شده است.

وی اظهار داشت: در مرحله اول، عملیات شبکه علمی تهران اجرایی خواهد شد و سپس و به تدریج دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی سایر استان‌های کشور به آن متصل خواهند شد.

وی با اشاره به این که در واقع، تهران هسته اصلی شبکه علمی کشور است، گفت این شبکه کاملا مستقل است و با سرعت یک گیگابایت در ثانیه، دانشگاه‌ها و موسسات را به هم وصل می‌کند.

مدیرکل دفتر امور زیربنایی فناوری اطلاعات توضیح داد: شبکه علمی کشور بستری برای کارها و آزمایش‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و تحقیقی است. وی گفت: این شبکه پس از پایان کامل عملیات اجرایی آن به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واگذار می‌شود.

ناصری با اشاره به اینکه طراحی شبکه علمی تهران در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شده است، افزود: اکنون مناقصه برای پیاده‌سازی شبکه علمی تهران در حال برگزاری است. به گفته وی، طراحی این شبکه از سال ‪ ۸۵‬آغاز شده است.