مراکز داده مهمترین عامل توسعه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

شنبه، ۱۰ آذرماه ۱۳۸۶

ایتنا- راه‌اندازی و مدیریت مراکز داده از مهم ترین عوامل توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور محسوب می‌شود.


عبدالمجید ریاضی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ICT در جلسه بررسی چگونگی برگزاری دومین همایش مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان مطلب فوق افزود: مراکز داده پدیده‌ای جدید و در عین حال نیازمند پشتیبانی‌های علمی و فنی است.

ریاضی با اشاره به قابلیت‌های مراکز داده در نگهداری اطلاعات و قابلیت دسترسی بالا افزود: استفاده از این مراکز موجب اطمینان سازمان ها و مؤسسات مختلف از حفظ امنیت داده‌های خود می‌شود. وی توسعه مراکز داده در کشور را در گرو برخورداری از پهنای باند مناسب و شبکه داخلی مقتدر و پرظرفیت دانست و گفت: مراکز داده ایجاد شده باید پتانسیل ارایه سرویس با کیفیت به ظرفیت حدود 70 تا 80 درصد در داخل کشور و 20 تا 30 درصد در خارج از کشور را داشته باشند.

ریاضی شبکه اینترنت ملی را یک مرکز داده بزرگ دانست که با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی امکان ایجاد و مدیریت آن فراهم است. معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت ICT با اشاره به تدوین چشم‌انداز مدل مفهومی شبکه ملی اینترنت گفت: بر این اسا س در طراحی مراکز داده ملی بایستی اهدافی چون قابلیت اطمینان و امنیت بالا، استفاده از تجارب موفق سایر کشورها، کاهش هزینه‌های دولت در بخش فناوری اطلاعات با رعایت کیفیت خدمات، امکان توسعه‌پذیری مناسب و همچنین مطابقت با سیاست‌های کلان کشور مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد دومین همایش مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات منتج به نتایج کاربردی در این زمینه شود. در این نشست رضا پارسا دبیر، سید محمد عباس زادگان رییس شورای علمی و داریوش شوقی بنام، جانشین دبیر دومین همایش مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات به ارایه گزارشی از روند برگزاری همایش پرداختند. این همایش دی ماه سالجاری برگزار خواهد شد.